Thursday, July 9, 2009

Gambar gotong Royong

Sambungan artikel "Bersamamu....Nisa' Lumut".

Nisa' Lumut telah mengadakan kunjungan ke rumah seorang warga emas kurang upaya (OKU) di Kg. Baharu bulan lepas. Kunjungan kami bertujuan untuk menolong warga emas ini membersihkan kawasan rumahnya.

Nisa' Lumut berkumpul di hadapan Pusat Khidmat Masyarakat DUN Pasir Panjang di Manjung, sebelum meneruskan perjalanan ke Kg. Baharu. Semua barang keperluan dan sumbangan dikumpulkan untuk di bawa ke sana.

Kami di sambut oleh seorang muslimin bagi memudahkan lagi kerja amal yang ingin Nisa' Lumut lakukan. Terima kasih di atas kerjasama anda.


"Assalamualaikum, makcik". Salam diucapkan dari bibir Nisa' Lumut untuk makcik yang kami kasihi.

Salah satu bahagian rumah makcik dari luar yang memerlukan bantuan yang banyak untuk memperbaikinya.

En. Hamidon dari Pusat Khidmat Masyarakat DUN Pasir Panjang, mengambil maklumat untuk membantu makcik tersebut.

Tugas dibahagikan bagi memudahkan lagi gotong-royong ini. (Rajin akak ni menyapu..)

Ini adalah ruangan tempat makan dan minum makcik yang amat perlu dibersihkan bagi menjamin kesihatannya.

Ini pula, ruang tamu dan ruang rehat makcik yang juga perlu dibersihkan agar lebih selasa nanti.
Sedikit tenaga daripada kaum muslimin diperlukan untuk memesin rumput, membetulkan pintu rumah yang hampir tercabut akibat angin kuat dan tugas berat yang lain.

Setelah penat bekerja, Nisa' mengajak makcik makan di halaman rumahnya. Sempat juga dikalangan kami yang bersembang dengan makcik tentang kisah suka dan duka kehidupannya.

Memang seronok makan ramai-ramai ni. Semua juadah disediakan oleh Nisa' sendiri. Bubur lambuk ada. Tomyam ada. Bihun ada. Rojak pun ada. Tetapi ada makanan yang tak sempat nak rasa, almaklum lah...perut dah penuh.

Sesi bergambar kenangan. Walaupun hilang di mata, di hati jangan.


Adik kepada Nisa' juga datang memeriahkan suasana. Meluntur buluh biarlah daripada rebungnya. Inilah rebung yang nak belajar jadi seperti atau bahkan lebih baik dari buluh...
InsyaAllah.

1 comment: