Tuesday, May 15, 2012

Hari Guru


Selamat hari guru kepada semua guru yang bertauliah dan yang tidak bertauliah. Guru bukan sahaja yang mengajar di sekolah, malahan jua yang tidak mengajar di sekolah. Ada guru dengan pelbagai panggilan guru, cikgu, ustaz @ ustazah, muallim @muallimah, teacher @ sir dan pelbagai panggilan lagi. Paling penting ialah dia orang yang mengajar kita dari tak tahu kepada tahu. Itulah guru yang kita kenal.

Guru mengajar ilmu yang berguna untuk kita tak kira lah ilmu untuk di dunia ataupun untuk akhirat. Pelbagai kepayahan yang mereka temui semasa mengajarkan kita supaya kita dapat hadam akan ilmu yang mereka ajar. Pelbagai teori yang mereka keluarkan dari otak kecil mereka agar anak murid yang diajar mampu menerima dan mempraktikkan ilmu yang diajar, tak kira sama ada ilmu teori atau praktikal. Sekiranya mereka lihat anak murid itu tidak dapat apa yang diajar. Mereka buat pula kelas tambahan berbayar atau 'Free' untuk anak murid tercinta. Subhanallah..

Pengorbanan guru amat besar. Tidak terbalas dengan gaji yang mereka terima bulan ke bulan. Mereka juga berbangga apa bila melihat anak murid mereka berjaya. Walaupun mereka guru, tetapi mereka sentiasa mengharapkan anak murid mereka berjaya tak kira dalam apa jua bidang yang kita ceburi.

Guru adalah insan yang perlu kita hormati selepas kedua ibubapa kita. Selamat Hari Guru kepada semua guru yang budiman.Terima kasih cikgu.

Sunday, May 13, 2012

Selamat Hari Ibu

Salam buat semua pembaca nisalumut. Hari ini kekadang kita lupa yang kita punya ibu yang memerlukan perhatian dan kasih sayang kita. Kekadang jua kita kurang prihatin atas segala keperluannya. Malah ada yang lebih sukar diungkapkan lagi, pabila kita derhaka kepadanya. Pernahkah kita fikirkannya secara mendalam?

Sekarang kita telah dewasa. Mungkin kita rasa yang kita tidak perlukan ibu, Sepertimana kita perlukannya sewaktu kita kecil dahulu. Pendapat kita jua berbeza dengan mereka. Apakah betul-betul kita perlu meletakkan mereka di sisi yang lain?

Rujuklah kembali pada ajaran ISLAM yang sempurna. Dahulukan ibumu melebihi segala yang lain kerana ini perintah ALLAH. Bukan kerana mereka pernah mengandungkan kita. Bukan kerana mereka pernah menyusukan kita. Bukan kerana mereka pernah membela kita hingga dewasa. Ini kerana tidak mampu untuk kita membalas semua pengorbanan mereka..

Selamat Hari Ibu kepada semua yang bergelar ibu..

Wednesday, March 7, 2012

BOWLING NISA' LUMUT 2012

Assalamualaikum semua..
InsyaAllah 14 APRIL 2012 kami menganjurkan perlawanan Bowling di Pengkalan ARMADA, Lumut, Perak.. Bayaran hanya RM50 bagi 1team (5 orang). Hadiah menarik menanti anda!!! Siapa2 yang berminat boleh la hubungi Pn. Roslina 0134530402 atau Cik Ikin 0175440590..jumpa anda disana..syukran

Friday, November 4, 2011

~JuaLan AmaL Nisa' Lumut~




Bissmillahhirrahmannirrahim...

Assalammualaikum wbt,

Apa khabar ukhti2 yang dikasihi sekalian? Semoga anda berada dlm redha dan kasih sayang Allah hendakNya. Kami Nisa' Kawasan Lumut, alhmdulillah sihat walafiat dgn izin Allah swt.

Alhmdulillah bersyukur ke hadrat Illahi dgn nikmat iman dan islam masih lagi diberi peluang serta kekuatan kpd kami ahli Nisa' Lumut untuk meneruskan aktiviti2 serta melakukan gerakan2 dakwah islam..insyaAllah..

Biiznillah..Baru2 ini, kami ahli Nisa' telah melakukan beberapa aktiviti bagi jualan amal Nisa' kawasan Lumut. Seperti yang telah dirancang, hampir seminggu Nisa' Lumut telah melakukan pemprosesan popiah serta jualan hasil kerjasama dari sahabat2 yang terlibat..

Alhmdulillah, jualan mendapat sambutan yg menggalakkan dari orang ramai. Pemprosesan kuih Popiah Nisa' dilakukan selepas asar di rumah Ukhti Samrah di Fasa 3A..^_^Jadi, kpd sesiapa muslimat yg berminat utk membantu kami, Moh pakat ramai2 buat popiah Nisa'!!!hehe..
Dgn wujudnya aktiviti2 seperti ini dapat mengeratkan ukhwah serta persahabatan sesama ahli Nisa'..InsyaAllah..~mudah-mudahan segalanya berjalan lancar~amin..^_^


Pemprosesan Popiah yang belum dimasak~




Pemprosesan Popiah yg telah dimasak~Nyum3x~rugi la tak rasa..^_^





kusyuk nyer ukhti2 ni buat keje~huhu..







Popiah yg telah siap dipacking untuk dihantar kpd pelanggan~sape berminat leh order^_^

*sesiapa yg berminat untuk membeli sempena Hari Raya Haji ni,leh la order pada Ukhti Roslina~013-4530402~

~akhir sekali, ana wakil Nisa' Lumut ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha dan selamat menjalani ibadah korban..^_^ Asif di ats segala kekurangan dan kelemahan pd diri ana..semoga Allah swt merahmati kita semua~amin..

-

Tuesday, October 4, 2011

~Sambutan Ulangtahun Pas ke-60 tahun~





Bismillahirrahmannirrahim...

Assalammualaikum wbt,

Apa khabar sahabat Nisa' yang dikasihi sekalian? Semoga dalam redha dan kasih sayang Allah sentiasa hendaknya. Dikalung kesihatan dan kekuatan serta kesabaran menghadapi perjalanan hidup yang masih ada. Kami Nisa' Kawasan Lumut, alhamdulillah sihat walafiat dengan izin Allah swt.

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat illahi dengan izin dariNya telah memberi peluang kepada kami wakil Nisa' Kawasan Lumut mengikuti program Sambutan Ulangtahun Pas ke-60 tahun baru-baru ini pada 30/9/11 & 1/10/11 bersamaan 2 & 3 Zulkaedah 1432 Masihi di Dewan Milenium, Kepala Batas Pulau Pinang.

Kebanyakan jemputan dihadiri oleh semua ahli perhubungan Pas Negeri, pimpinan Pas kawasan, pimpinan Pas Cawangan, ahli-ahli Pas, ahli Dewan Muslimat Pas Negeri serta Nisa' wakil Negeri. Tidak ketinggalan, wakil Nisa' Lumut juga tidak melepaskan peluang untuk join program di sana. Walaupun penat tapi seronok bile turut serta menyertai program bersama pimpinan Pas dan join aktiviti2 yang dianjurkan. Alhmdulillah program mendapat sambutan yang menggalakkan sehingga jangkaan kehadiran melebihi 10 ribu orang.


Di antara wakil Nisa' Kawasan Lumut yg join Program Sambutan Ulangtahun Pas iaitu dari kiri ukhti ayu, ukhti tira, ukhti Hidayah, ukhti Ina, ukhti syuhada, ukhti syikin, dan ukhti asma. Waktu ni, kami baru je sampai di Dewan Milenium utk mengambil baju Nisa' Penang bg acara kawad esok(pagi Sabtu).


Persembahan kawad Muslimat Nisa', time ni rasa macam nak tergelak pon ada sbb komander yg bagi arahan tu garang sgt..hehe..berlari2 kami dari jauh menuju ke perbarisan..mmg tak dpt dilupakan la..^_^



Tinjauan dari YB Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang


Perasmian Ameerah & 'Gelombang Epal Hijau' oleh YB Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang


sewaktu Pelancaran 'Ameerah' & Gelombang Epal Hijau di Dewan Milenium ~warna Hijau yg cantik ^_^
~Bangun Muslimat!!Bangun dari lenamu..korbankan jiwa & ragaMu serta harta benda di Medan Jihad Fisabilillah, bantuanmu amat diperlukan untuk menjadi pendokong serta semangat dlm menengakkan Daulah Islamiyah..Takbir!!Allahuakhbar3x.~

geng Muslimat Nisa' kawasan Lumut.."Gelombang Epal Hijau" -best sangat time ni,moga jalinan ukhwah berkekalan sampai bile2..~kenangan2~

Tidak ketinggalan juga Bridget Muslimat untuk aktiviti Perasmian Gelombang Epal Hijau. sewaktu ni, ana pun join juga sekadar memenuhi ruang perbarisan kawad saje..syabas kepada sahabat2 seangkatan Bridget Muslimat!!..insyaAllah di lain hari kita pasti akan bertemu lagi..~ukhwah itu sangat manis tidak kira susah mahupun senang, yang penting kita bertemu dan berpisah sumenya kerana Allah swt~^_^






Pengedaran buah epal hijau kepada muslimat2..~time ni kebanyakannya ramai tak dapat epal sebab sikit jer~^_^

Akhir kata, semoga Allah swt merahmati sekalian yang terlibat secara langsung atau tidak. Hanya Allah sahaja yang layak memberikan ganjaran atas sumbangan dan bantuan semua. Mohon maaf dari ana wakil Nisa' Kawasan Lumut andai tersalah bicara dan terguris hati, harap dimaafkan..Doakan kami dalam meneruskan legasi serta pelapis yang dapat menjadi penyelamat umat..amin..^_^ sekian.



Tuesday, August 16, 2011

Di samping mengedar bubur lambuk kita juga mengedar risalah doa dan tazkirah. Moga mendapat keberkatan usaha kita.
Antara yang terlibat.. Mantop, di bulan Ramadhan!
Minggu pertama. Masak di rumah Noraziah dgn bantuan muslimat jg.
Bubur lambuk .

Assalamualaikum w.b.t.
Inilah antara aktiviti yang diadakan oleh nisa' kawasan Lumut. Mengedar bubur lambuk ke bazar-bazar Ramadhan. tapi... sekali buat untuk satu tempat aje